مقایسه شاخص های تکثیر در کپور ماهی هندی مریگالCrirhinus cirrhosus با هورمونهای اواپاس (Ovapas )،اواپریم(Ovaprim) و هیپوفیز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هئیت علمی پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور

2 معاون پژوهشی پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور

10.22124/japb.2024.26558.1527

چکیده

مریگال Crirhinus cirrhosus یکی از سه گونه مهم کپور ماهیان هندی در سیستم پرورش ماهیان گرمابی در دنیا محسوب می شود.برای تنوع بخشی به سیستم آبزی پروری ماهیان گرمابی، گونه های کپور ماهیان هندی به ایران در سال 1387 وارد شدند. به منظور مقایسه شاخص های تکثیر از هورمونهای القای تخم ریزی در این تحقیق 40 عدد مولد ماده با میانگین (±انحراف استاندارد) وزن و طول کل به ترتیب 31/5±69/3212 گرم و32/3±38/635 سانتی متر بررسی شد.درجه حرارت مناسب 5/28-28 درجه سانتیگراد ثبت گردید. ازهورمون سنتتیک القای تخمریزی اواپاس (شرکت پروتئین آرایه سامان،ساخت ایران)، اواپریم و هورمون هیپوفیز برای تحریک تخم ریزی استفاده شد.گروه کنترل بدون هورمون با سرم فیزیولوژی مشخص گردید. تزریق بصورت عضلانی و در یک مرحله انجام گرفت.شاخص های تکثیر در گروههای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد درصد موفقیت تخم ریزی در گروههای مختلف به ترتیب100، 90 و 80 درصد ثبت شد و در گروه کنترل مولدین به تزریق پاسخ ندادند.

دوره پنهان (Latency period) در گروهها 8-5/6 ساعت محاسبه شد، که کمترین زمان در گروه هورمون اواپاس بود. ماهی مریگال دارای تخم های غیر چسبنده بوده، تعداد تخم در گرم و تعداد تخم در سی سی ، اندازه تخم استحصال شده، اندازه تخم لقاح یافته و اندازه تخم آبکشیده اندازه گیری شده، اختلاف معنی داری در گروهها مشخص نشد. میانگین درصد لقاح 33/5±2/91،درصد تخم گشایی7/1±66/80و درصد بازماندگی لارو83/2±81/70 محاسبه شد. زمان شروع خروج لارو از تخم پس از 16 ساعت و 20 دقیقه محاسبه شد. اندازه لارو تازه هچ شده 06/0±55/4میلی متربود. نتایج بدست آمده میتواند در مراکز تکثیر برای تولید انبوه بکارگرفته شود. داده های تکثیر نشان دهنده ان است که هورمون اواپاس می تواند جایگزین خوبی برای هورمونهای وارداتی مثل اواپریم و هیپوفیزباشد با توجه به این نکته که اکثر هورمونها جنبه وارداتی دارند و هر تغییری در سیستم می تواند در ورود این هورمونها تاثیر داشته باشند لذا تولیدات داخلی می تواند در پایداری سیستم آبزی پروری کمک کند هورمون سنتتیک اواپاس یک محصول دانش بنیان است که می تواند با ورود به عرصه آبزی پروری از ورود ارز از کشور جلوگیری کرده و در جهت پایداری ابزی پروری و در تولید بیشتر نقش بسزایی داشته باشد.نتایج بدست آمده در تعیین بیوتکنیک تکثیر ماهی مریگال، می تواند در توسعه تکثیر و پرورش این گونه و معرفی به سیستم آبزی پروری کشور مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات